Tips: Penjagaan Kulit




♥ Assalamualaikum ♥ 
^_^ see you again *_^


Hai you all, alhamdulillah kita jumpa lagi di next entry. Alhamdulillah jugak aku berpeluang rajin kan jari jemari untuk bergosip dengan you all. Uhuks! :)

Ok ibu-ibu, bapak-bapak, adik-adik manis, kakak-kakak, abang-abang or nenek and atuk-atuk yg sudi sekali nak join gosip dekat blog i :D mai la dekat-dekat baca. Jangan intai jer, wajib baca ok hehehe sebab i nak bagi tips untuk kulit.

Actually tak pernah2 pun aku share about pnjagaan kulit and kebersihan diri. Maybe sebab aku dah belajar, so nak la share-share dengan you all and my patient :D

Back to title,

For skin

  • Sunblock
You know what,kat malaysia ni panas kot. Ok!! bukat kot saja tapi memang panas. Akan sejuk apabila hujan,itu fakta. hahaha ;) . So now ape yang penting penjagaan kulit,

1. Memastikan kulit bersih
2. Elakkan pendatang asing <---  pimple(jerawat)
3. Mengelakkan kanser kulit

Banyak sebab2 kenapa kena jaga kebersihan kulit,kn?

Yang aku nak tekankan kat sini pemakaian sunblock and foundation.
You know what, you take sunblock more better from you take foundation. Why? first, if your skin sangat senstive and cepat berminyak, i suggest kan jangan pakai foundation sangat. Ia akan membuatkan kulit kitalagi jemput pendatang asing( jerawat). See pendatang asing you~ hahaha :D Gambar kat bawah ni menunjukkan sunblock yang aku pakai la kan~ Memang sunblock mahal tapi untuk kebaikkan,ok jugak :)





Korang kalau nak pakai sunblock kena tengok pH yang bersesuaian and suhu yang bersesuaian yer. Jangan beli sunblock yang tak ada kena mengena dengan suhu kat malaysia, kecuali la korang nak visit ke oversea kan.
Secara jujurnya mula-mula aku tak tau nak pakai benda ni. Hahaha bila tanya kat kawan pun, dia akan cakap 'buat ape nak pakai, kita bukan nak pergi picnic'. Dengan rasa rendah diri aku pun berkata 'tak payah la beli, nanti kena gelakkan lagi'. Ok sape yang gelakkan aku dia mudah dapat skin kanser full stop. And kulit muka aku yang terbakar pun dapat diatasi bila pakai sunblock, pimple pun tak ada sebab kat sunblock tu ada vitamin yg perlu diserap pada kulit.. Korang gelakkan aku tuh, fikir2 kan la kenapa aku ambik. Cahaya matahari yang baik pada waktu pagi saja. Time tu korang keluar tak payah nak pakai sebab matahari tu ada vitamin D, vitamin tu untuk korang punya tulang jugak. Why? pergi library duduk dan baca.
  • Bila ada jerawat,

Pelik kan bila ada jerawat mesti tangan pun gatal nak pegang2 and picit,. hahaha
First tak elok picit and sentuh jerawat sebab, bila kita sentuh kulit muka dengan tangan yang kotor, memang la~ menjemput lagi si jerawat tuh! 
Second, bila pecah ia akan melambatkan proses penyebuhan kulit. And for your information bila ada jerawat tu, dia kan keluarkan bacteria dalam kulit kita. So jangan gatal2 nak pegang and picit2 yer :) nanti lagi teruk, lagi malu kan? :) 
  • Facial 
Selain aku pakai sunblock, sometime aku pegi SPA jugak ---> http://fshahirafashion.blogspot.com/p/spa-aina.html untuk rest kan muka yang dah nak brkedut gara-gara banyak fikir nak jawab exam yang susah hahaha. Nak jawab soalan mesti muka berkerut-kerut macam hape jer kan. *peace ;)
 Kalau you all nak try ke spa, pergi link http://fshahirafashion.blogspot.com/p/spa-aina.html ni ok.

  • Jangan kerap cuci muka.
Eh! why tetiba tak boleh tak boleh kerap cuci muka? 
ya~ memang tak boleh. You know what, kita bila kerap cuci muka kulit muka kemungkinan akan nipis dan di kulit muka mempunyai flora normal (macam bunga pulak kan?) yang menangkap bacteria and proses untuk penghapusan bacteria. So bila kita kerap cuci,flora normal baru jer nak keluarkan askar-askar dia untuk menghalang bacteria but  you all dah cuci so siapa nak makan bacteria tuh? you? oh! tak der siapa kan? that's why tu reason nya. And for your information pencuci muka banyak bahan kimia yang menyebabkan penipisan kulit muka.

As a nurse, kulit aku pun sensitive bila kena habuk. Lagi2 kat ward. YaAllah ada jer pendatang asing tanpa izin tepek kat kulit muka aku. Muka aku sekarang pun teruk sebab gara2 habuk and bacteria yang banyak tanpa dapat dilihat. Balik rumah pun sampai bapak aku tanya ' why your skin jadi teruk macam tuh? then merah2?' Teruk kan you? smpai hati bapak aku tanya aku macam tuh. huh! sadiss lorhh :'(

  • Banyak kan minum air kosong (bukan air warna warni dan bergas).
Yang ni important sangat, selain dapat mencuci buah pingang, air banyak function. Untuk otak,kulit, buah pinggang and so on.








Hand wash and hand rub.

  • Cuci tangan 7 step berserta sabun.
ok! siapa nak tahu, orang yang cuci tangan tanpa menggunakan sabun sebenarnya dia seolah2 tak cuci tangan pun, hahaha. Kenapa? Ye la bacteria yang berlambak dekat tangan takkan mati tanpa ada sabun. Memang 100% takkan mati but atleast dapat kurang kan bacteria yang menyebab kan penyakit. Actually tak kisah pun nak guna sabun jenama ape janji ada antiseptik pun dah kira ok yeahh!




  • Hand rub
Ok, gamba kat atas ni memang selalu ada dekat beg make up aku. Aku ni kadang2, tangan gatal tergaru muka, atleast bila aku pegang kulit muka tangan ada pelindung yang kurangkan bacteria.



Kalau dekat hospital, memang dah disiapkan dekat patient punya cardiac table. And before aku sentuh patient pun aku kena pakai. Kalau aku jaga 10 patient, 10 kali la aku pakai.







So sampai situ je la aku dapat share pengetahuan yang aku tau. Kalau nak banyak tahu, rajin2 kan la membaca daripada bergosip. Peace yo! *_^

See you next entry :)




No comments: